Is een goed beschreven huisstijl een keurslijf of een redding?

31 maart 2011

Ik krijg regelmatig vragen en heb discussies over het vastleggen van een huisstijl: moet je een huisstijl nou tot in detail vastleggen of juist alleen maar op hoofdlijnen?
De achterliggende discussie gaat vaak over een bestaande tegenstelling tussen ontwerpers en reclamemensen. Even overdrijven: ontwerpers hebben de neiging om alles tot in de kleinste details van te leggen, reclamemensen willen het liefst alleen maar een logo en de rest zelf invullen. Zoals zo vaak is het zoeken naar een compromis de beste oplossing, maar waar zit dan die oplossing?

Laten we eerst even kijken naar de verschillen in achtergrond en verantwoordelijkheid:

Ontwerpers zijn verantwoordelijk voor het op lange termijn bouwen van een consequent, sterk en herkenbaar merk, zij bekijken het merk vanuit de vorm. Reclamemensen zorgen voor het op kortere termijn invullen van dit merk d.m.v. o.a. campagnes, zij focussen op boodschap, doelgroep en aanbod.

Een belangrijke rol hierin is die van de opdrachtgever, als die teveel meebuigt naar de ene kant kan de andere partij zijn werk niet goed doen.

De oplossing is eigenlijk heel simpel, maar wordt maar weinig toegepast: betrek alle partijen in het ontwikkelproces: laat reclamebureaus aangeven wat hun wensen en eisen zijn bij de ontwikkeling van een huisstijl, betrek ze in de uitwerking en zorg voor een goed overleg tussen ontwerp en reclame. Anderzijds: betrek de ontwerper bij reclamecampagnes: vraag om input ten aanzien van het gebruik van de huisstijl in de campagneconcepten. Deze info is weer handig bij het aanscherpen van de richtlijnen. Wees niet bang dat je daarbij als opdrachtgever de controle verliest, het wordt er echt alleen maar beter van!

2 Responses to Is een goed beschreven huisstijl een keurslijf of een redding?

Geef een reactie