(via Ken:Merk)
Invoeren nieuwe lay-out zonder budget…
Rabobank was na lange tijd toe aan een wijziging van de layout van o.a. alle word-sjablonen. In eerste instantie was aan de organisatie gevraagd om dit bij een volgende wijziging door te voeren, maar: dat ging niet vanzelf… Zoals in veel grotere organisaties zijn alle wijzigingen gebudgetteerd en gepland en zo niet dan komt het aan op de ‘goedheid’ van een paar mensen in zo’n organisatie.
Projectmatige aanpak
Pas na de planmatige aanpak kwam er schot in de zaak, ik heb daarbij als gedelegeerd opdrachtgever vanuit communicatie opgetreden en overlegde hierbij veelvuldig met ICT en de business. Daarbij namen we gelijk andere wensen en eisen mee bij de implementatie van de layout in de systemen. Naast de gebruikelijke Word-systemen werden nog zo’n 80 andere systemen meegenomen die ook de layout baseerden op de nieuwe richtlijnen (brieven, facturen, rapporten etc.)
Resultaat
Het resultaat was dat er in de hele Rabobank-organisatie, zowel op de hoofdkantoren als bij alle lokale banken 1 layout voor brieven, faxen, memo’s, rapporten, verslagen, facturen etc. is geïmplementeerd. Daarnaast heb ik de handleiding voor het Word-systeem opnieuw opgesteld en gezorgd voor een groot deel van de interne communicatie via o.a. de intranetten van Rabobank en verantwoording richting alle stakeholders